KVKK'da Değişiklik Oldu!
- TETRA BİLİŞİM

- 4 Nis 2024
- 9 dakikada okunur
Güncelleme tarihi: 30 May

7499 sayılı “Ceza Muhakemesi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” 12.03.2024 tarihli ve 32487 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Yasa değişikliği ile 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda; Özel nitelikli kişisel verilerin işlenmesi yasağının istisnaları, kişisel verilerin yurt dışına aktarılmasına ilişkin şartlar ve kurulca verilen idari para cezalarına karşı, idare mahkemelerinde dava açılabileceği hususlarında değişiklikler yapılmıştır.
Bu değişiklikler ile Türkiye’nin KVKK’nın AB Genel Veri Koruma Tüzük’üyle (GDPR) uyumlu
hale getirilmesi ve uygulamadaki ihtiyaçlara çözüm üretilmesi amaçlanmıştır.
Değişiklik Maddeleri
Özel Nitelikli Kişisel Verilerin İşlenme Şartları
Değişiklik ile birlikte özel nitelikli kişisel verilerin işlenme şartlarına ilişkin istisnaların kapsamı genişletilmiştir. Ayrıca mevcut maddede sağlık ve cinsel hayat niteliğindeki özel nitelikli veriler ile bunlar dışında kalan özel nitelikli kişisel verilerin işlenme şartları farklılık gösterirken yeni değişiklik ile bu fark ortadan kaldırılmıştır.
Değişiklik her ne kadar GDPR düzenlemesinden alınmış olsa da GDPR’da bulunan özel nitelikli kişisel verilerin işlenme şartlarından olan ‘’kamusal menfaat’’ işlenme şartı kanun kapsamı dışında bırakılmıştır. Bu noktada kamusal menfaat işlenme şartının geniş kapsamlı olması ve istismara elverişli olmasından dolayı kanun değişikliğine dahil edilmemesinin uygun olduğunu belirtmek gerekiyor.
Kişisel Verilerin Yurt Dışına Aktarılması
Mevcut hükümlere göre uygulamaya bakıldığında, ülkemizden yabancı ülkelere kişisel veri aktarılması, ilgili kişilerin tek tek açık rızasının alınması dışında sadece Türkiye'deki ve ilgili ülkedeki veri sorumlularının yeterli bir korumayı yazılı olarak taahhüt etmeleri ve Kurulun izin vermesiyle yapılabilmektedir. Şimdiye kadar Kurula birçok taahhütname başvurusu yapılmış olup, bunlardan çok azına izin verilmiştir. Bu nedenle yurt dışına veri aktarılması uygulamada sadece ilgili kişilerin açık rızalarının alınmasına bağlı hale gelmiştir. Bu durum, ticari hayatta hemen hemen her şirket ve gerçek kişi tarafından sıklıkla kullanılan ve sunucuları yurt dışında bulunan ve çoğu bulut tabanlı yazılım ve uygulamaların hukuka uygun olarak kullanılabilmesini neredeyse imkânsız hale getirdiği gibi ülkemize yapılacak yatırımları da engelleyici bir hal almıştır.
Değişiklik ile birlikte kişisel verilerin yurt dışına aktarılmasında ana şart olan açık rıza şartı kaldırılarak bunun yerine uygulamadaki sorunlara çözüm olacak detaylı ve seçenekli bir sistem getirilmiştir. Değişiklik maddesi ile; kişisel veriler kanunda sayılan işlenme şartları çerçevesinde işlenmek şartıyla yeterlilik kararı ile işlenebilecek; eğer yeterlilik kararı yoksa aynı şekilde kanunda belirtilen şartların olması şartıyla maddenin dördüncü fıkrasında sayılan güvencelerin bulunması durumunda; bu da yoksa maddenin altıncı fıkrasında sayılan istisnai-arızi durumlarda işlenebilecektir.
En dikkat çeken değişikliklerden biri, kişisel verilerin işlenme şartlarından biri olan yeterlilik kararı alınmasına ilişkindir. Buna göre yeterlilik kararı artık yalnızca söz konusu ülke kapsamında alınmak zorunda olmayıp kurum veya sektör hakkında da alınabilecektir. Bu sayede ülkemizde sektöründe öncü olan ve yurt dışı bağlantıları kaçınılmaz olan kurum ve kuruluşların daha rahat bir şekilde yeterlilik kararı alması kolaylaşacak ve ticari hayat hareketlenecektir.
Kabahatler
İdari yaptırımlar açısından da önemli değişiklikler getirilmiştir. Yapılan değişiklikle, yukarıda incelediğimiz 9. Madde ile getirilen standart sözleşmeyi kurula bildirme yükümlülüğüne aykırılığa karşı veri sorumlusu veya veri işleyen sorumlu tutulacaktır. Veri işleyenlere standart sözleşmenin bildirilmesi bakımından ilk kez sorumluluk yüklenmiştir.
Ayrıca, Kurulca verilen idari yaptırım kararlarının mahiyeti dikkate alınarak, bu kararlara karşı sulh ceza hâkimliğine başvuru yerine idare mahkemelerine dava açılması imkânı tanınmaktadır. Yakın zamanda Resmi Gazetede yayımlanan Anayasa Mahkemesi Kararı ile kurulun vermiş olduğu idari para cezasına karşı yalnızca Sulh Ceza Hakimliklerine başvuru yolunun açık olması etkili yargılama yapılmasına engel teşkil ettiği ve hak ihlaline neden oluğu tespit edilmiştir. Bu düzenleme ile hukukumuzda hiyerarşinin en tepesinde olan AYM kararı doğrultusunda bir değişiklik yapılması umut vericidir.
Geçici Madde
Yukarıda açıklanan tüm değişiklikler 01/06/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir. Kanuna eklenen bu maddeyle yeni düzenlemelerin uygulamaya geçiş sürecinde yaşanabilecek zorlukların en aza indirgenmesi amaçlanmıştır.
Bu maddeye göre; 9. Maddenin Kanunla değiştirilmeden önceki birinci fıkrası(açık rızaya ilişkin), maddenin yürürlüğe giren değişik haliyle birlikte 01/09/2024 tarihine kadar uygulanmaya devam olunacaktır.
Ayrıca 01/06/2024 tarihi itibarıyla sulh ceza hakimliklerinde görülmekte olan başvurular, bu hakimliklerce görülmeye devam olunacaktır.
Makale Sahibi
Av. Nisa ALTUN













Yorumlar